حمایت از کالای ایرانی | شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۷

بازاریابی، حلقه گمشده تجارت/ وقتی زور صادرات به بازار جهانی نمی‌رسد - خبر

 

 

بازاریابی، حلقه گمشده تجارت/ وقتی زور صادرات به بازار جهانی نمی‌رسد

توسعه تجارت ملی و فراملی و رونق بازار داخلی موجب تیزی بازار کسب و کار، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، توسعه صنعت در سطح ملی و رونق بازار صنایع داخلی موضوعی است که مستقیما تاثیر مثبتی بر روی کسب و کار، اشتغال و در نهایت رشد اقتصادی کشور خواهد داشت، اما اینکه امروزه به دلیل برخی کمبودها، چالش‌ها و مشکلات خرد و کلان در سطح کشور شاهد برخی ناهماهنگی‌های عرضه و تقاضا در بازار هستیم حکایت از این دارد که یا بازاریابی تخصصی در سطح کشور توسط خبرگان این حوزه انجام نمی‌شود یا اینکه علمی در این زمینه و حوزه نداریم.
 
بازاریابی خدمات و محصولات به شکلی معقول و کارآمد در واقع عامل اصلی موفقیت در یک تجارت ملی، فراملی و حتی در سطح گسترده جهانی است و شاید بتوان با همین یک مسیر رشد اقتصادی کشور را به معنای حقیقی رقم زد، از طرفی دیگر بازاریابی موفق محصولات و تولیدات داخلی عامل ماندگاری و بالندگی بنگاه‌های اقتصادی است، پس می‌توان گفت که شناسایی بازار فروش هم در چرخه تولید و هم در چرخه مصرف نقش حائز اهمیت و کلیدی دارد.
 
در پیشینه کشورهای توسعه‌یافته در جهان یک برنامه دقیق جمعی و راهبردی به چشم می‌خورد و آن بعد از حمایت مردم آن مملکت از کالاهای تولیدی خود، معرفی خدمات و محصولات آن منطقه به صورت کارشناسی‌، مطالعه و هدف‌گذاری شده، در سطح وسیع علمی به جهانیان و در واقع طالبان آن محصولات در نقاط مختلف دنیا می‌باشد.
 
تقویت رقابت‌پذیری برای ماندگاری در عرصه تجارت موفق الزامیست
 
مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل نیز با اشاره به اهمیت بازاریابی در موفقیت در تجارت و همچنین روابط تجاری گفت: در شرایط کنونی اقتصاد جهانی تولید، عرضه و فروش کالا بعنوان مبنا و میزانی برای سنجش توسعه‌یافتگی کشورها تلقی می‌شود و نیاز است تا برای رقابت و ماندگاری در چارچوب این رقابت ابتدا علم و فنون تخصصی مرتبط با موضوع فروش کالا و عرضه محصولات را کسب کرده و سپس اقدام به تولید گردد.
 
ارژنگ عزیزی نقش حیاتی شناسایی بازارهای هدف فروش را یادآور شد و اظهار داشت: در بحث تجارت و فروش موفقیت‌آمیز کالاها و ارائه خدمات در بازارهای هدف یک عنصری نقش حیاتی و مهم دارد و این عنصر چیزی نیست جز مصرف‌کننده یا مصرف‌کنندگان که به دلیل اینکه گزینه‌هایی برای انتخاب فراروی اوست، پس با توجه به کیفیت و مقبولیت و مرغوبیت نسبت به انتخاب موردی اقدام می‌نماید پس باید هم در بحص تولید و هم در بحث شناسایی بازار و مخاطبان هدف آگاهی و اطلاعات لازم و کافی را داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: باید موارد مهم در بحث بازاریابی از قبیل سلیقه مخاطب و مصرف‌کننده و نیاز بازار روز را شناخت، تحلیل کرد و تولید را بر پایه آنها بنیان نهاد، که البته قبل از هرچیزی باید پذیرفت که لازمه تحقق این هدف، شناخت علاقه‌های مشتری، مدیریت تجربه مشتریان، درک تحولات بازار و برنامه‌ریزی درست برای توسعه محصولات جدید است و در شرایط فعلی که بازار نیازمند یک تحول در ادامه روند اقتصادی کشور است باید سراغ تحقیقات بازاریابی رفت.
 
مدیرکل امور اقتصادی استانداری اردبیل ضمن اشاره به اهمیت صنعت ملی و پرداخت به آن در سطح وسیع بیان داشت: بسیاری از دگرگونی‌های سودمند اجتماعی که هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری‌های بهداشتی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی در طولانی ‌مدت به ‌دست می‌آیند با سرمایه‌گذاری در صنعت ملی به آسانی حاصل می‌شود که با در نظر گرفتن زیرساخت‌هایی که به همراه صنعت داخلی در کشورها به وجود می‌آید، توسعه صنعتی نیز سرعت می‌گیرد.
 
عزیزی نیاز اصلی استان اردبیل را در بحث تجارت موفق با کشورهای همسایه و مطرح بودن محصولات و خدمات آن در سطح جهانی، نبود بازاریابی اصولی دانست و اظهار کرد: استان اردبیل ظرفیت های بسیاری در حوزه صنعت، کشاورزی و تولید محصولات با کیفیت مورد تایید دارد که نیاز است تا دولت با فراهم‌سازی زیرساخت های لازم در این منطقه زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم آورد، چرا که با حضور سرمایه‌گذار در منطقه به مراتب استعدادها شکوفا شده و به دنبال آن نیازمندی ها و مشکلات اقتصادی خرد و کلان نیز برطرف می‌شود.
 
فقدان بازاریابی در تجارت اردبیل محسوس است
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل موفقیت در عرصه تجارت را مشروط به بازاریابی موفق و در چارچوب معین دانست و اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کنونی که در جهانی که جهان روابط و ارتباطات نامیده شده است، حاکم است تنها در صورتی می‌توان در بازارهای جهانی موفق عمل کرد که ابتدا بازار هدف را شناخت و با تولید مناسب برای بازار هدف به توسعه صادرات اقدام کرد.
 
سیدحامد عاملی بیان کرد: هم‌اکنون بازاریابان حرفه‌ای در کشورهای توسعه‌یافته می‌توانند با بررسی نقاط ضعف و قوت واحدهای تولیدی، بررسی نیاز بازارهای هدف و ارائه اطلاعات درست به بخش تولید موجب توسعه تولید و فروش کالاهای داخلی شوند، پس می توان گفت که نقش این افراد و کارشناسان در عرصه تجارت و بازرگانی در جهان مهم و حتی حیاتی قلمداد می‌شود.
 
وی به ضرورت برندسازی برای محصولات صادراتی نیز تاکید کرد و افزود: بی‌توجهی به برندسازی منجر به پذیرش برند دیگر خواهد شد و خود به یکی از موانع توسعه صادرات مبدل شده و مشکلات زیادی را نیز زمینه‌ساز خواهد شد.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل همچنین به ضرورت حضور تجار و بازرگانان استان اردبیل و به تبع کشور در کشورهای دیگر که به عنوان کشورهای توسعه یافته معرفی و شناخته می‌شوند تاکید کرد و ادامه داد: کسب آگاهی روز دنیا در خصوص بازاریابی و شناسایی بازارهای هدف موضوعی است که نباید در کشور و یا در استان اردبیل از آن ابا داشته و یا امتناع کرد چرا که این مهم وقتی می‌تواند نجات‌بخش اقتصاد کشور بوده و به بهبود فضای کسب و کار، اشتغال و در نهایت منجر به بهبود وضعیت درآمد و اقتصاد مردم شود دلیلی برای عدم پذیرش و یا رد کردن باقی نمی‌ماند.
 
عاملی برخی بی مسئولیتی از سوی برخی سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران و دولت را موثر در روند حلزونی تجارت موثر دانست و گفت: در امر اقتصاد و به تبع تجارت در قدم نخست باید برای هر یک از عناصر این حوزه مسئولیت و چارت عملیاتی تعیین کرد که در این خصوص وظیفه و مسئولیت سرمایه‌گذار شناسایی نیاز مصرف‌کنندگان، مطالعه دقیق بازار هدف و سپس اقدام به تولید و عرضه است و در نقطه مقابل مسئولیت و وظیفه دولت و دستگاه‌های اجرایی در منطقه با وسعت کم تامین زیرساختهای الزامی در راستای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در منطقه می‌باشد که باید تمامی اینها به صورت دقیق و حقیقی هر کدام در جای خود و به نوبع خود انجام گیرند.
 
زور صادرات به بازار جهانی نمی‌رسد
 
اکنون که کشور ایران از سوی بسیاری از کشورها که بسیاری هم قدرت جهانی در حوزه اقتصاد دنیا محسوب می‌شود، قرار گرفته است تنها راه چاره آن فرار از این موقعیت بوده که در این زمینه تمرکز بر روی فروش و تبادل کالاهای غیرنفتی است، در این خصوص کارشناس اقتصادی بیشتر و بهتر توضیح می دهد.
 
محمد حسن‌زاده کارشناس امور اقتصادی با اشاره به برخی از مشکلات اقتصادی کشور گفت: اقتصاد کشور نیازمند یک حرکت جدی و کار بزرگی است که باید در این راستا دولت در کنار و هم‌پای بخش خصوصی و مردم به فکر چاره اساسی باشد که نیاز است تا در این راستا از واحدهای تولیدی کوچک حمایت شده و در واقع بر روی راه‌اندازی بنگاه‌های اقتصادی کلان سرمایه‌گذاری کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور باید سرمایه‌گذاری کلانی بر روی تجارت و روابط تجاری خود با مناطق مختلف داشته باشیم، افزود: نیاز است تا در این زمینه تمرکز ما بیشتر به بحث صادرات باشد چرا که متاسفانه هم‌اکنون می‌بینیم که در دایره بازار جهانی بسیاری از محصولات صادراتی کشور ما جایی برای فروش ندارد.
 
این کارشناس ضمن ابراز گله‌مندی از نبود فرآوری برای بسیاری از محصولات کشاورزی در کشور به ویژه در سطح استان اردبیل اظهار کرد: وقتی بیش از 70 تا 80 درصد محصولات کشاورزی و باغی ما به صورت خام به کشورهای دیگری صادر شود، شانس ما برای ماندگاری در بازار هدف نیز رفته رفته کمرنگ‌تر خواهد شد و نیاز است تا در این زمینه نیز با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان و استعداد این نخبگان به فکر سرمایه‌گذاری و سرمایه‌داری باشیم.
 
حسن‌زاده همچنین مهم‌ترین مشکل حال حاضر در بخش صادرات را نبود زیرساخت‌های مناسب دانست و یادآور شد: بخشی از این مشکلات به بحران در قیمت تمام‌شده ناشی از سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی برمی‌گردد.
 
وی بر ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی تولیدکنندگان و توجه بیشتر به آنان تاکید کرده و نیز استفاده از علوم تخصصی در عرصه بازاریابی را برای نجات اقتصاد کشور و نزدیک شدن به اقتصاد رقابتی در سطح ملی و فراملی بسیار مهم و حیاتی دانست.
 
لازم است تا تک تک مردم ایران این مهم را به خاطر بسپارند که در صورت عدم حمایت از تولیدکنندگان داخلی عملا تولیدی در کار نخواهد بود و اگر تولیدی در سطح کشور نباشد به مراتب اقتصاد مردم و در مجموع اقتصاد کشور به سمت افول خواهد رفت، اما این حمایت به تنهایی کافی نبوده و یک سری ارکان و عواملی هستند که باید اجماعا دست به دست هم داده و کشور را در مسیر پیمودن آمال و اهداف جمعی رهنما باشند.
 
مسلما دولت نیز در کنار بخش خصوصی و مردم یک سری وظایف به تبع بسیار بیشتر بر عهده دارد که؛ برای استقبال از کالاهای ایرانی وظیفه دولت جلوگیری از قاچاق کالا، جلوگیری از ورود کالاهای مشابه داخلی به کشور، حمایت‌ها، معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای از تولید کنندگان و همچنین تولید بیشتر با تشویق کارکنان و بهره‌وری بیشتر، افزایش کیفیت، خدمات پس از فروش، حفظ شان و منزلت مشتری، بهینه سازی خطوط تولید و بسیاری دیگر از ارکان مهم و حیاتی است که باید همه اینها به صورت ویژه مدنظر باشد.
 
و اینکه اثربخشی بازاریابی در تحول اقتصاد داخل و رقم زدن اقتصاد کلان ملی و فراملی موضوعی است غیرقابل کتمان و باید بدون اغماض از برخی کمبودها و کم کاریها به این نتیجه رسیده و به صورت آشکارا اعلام کرد که اقتصاد ما اگر در وضعیت کنونی اقتصاد جهانی سهمی و جایگاهی واقعی ندارد، می تواند مسبب‌های زیادی داشته باشد که یکی از این دلایل و عوامل در واقع نبود علم تخصصی و کارشناسی بازاریابی و بازارشناسی است.
 
انتهای پیام/س